Litteraturvetenskapliga institutionen

Studentinformation A-Ö

Innehåll

Avbrott

Om du har registrerat dig på en kurs innebär det att du har för avsikt att läsa kursen. Bestämmer du dig sedan för att inte läsa klart kursen måste du meddela detta. Det kan du göra antingen till kursadministratören på institutionen eller om du loggar in på ANTAGNING.SE och meddelar ett ”återbud”. Om du anmäler återbud på en kurs inom tre veckor efter kursstart blir du avregistrerad och kan söka kursen igen vid ett annat tillfälle. Om du avbryter kursen mer än tre veckor efter kursstart registreras ett avbrott och du kan inte söka kursen igen. Däremot kan du, i mån av plats, läsa klart kursen vid ett senare tillfälle om du vänder dig direkt till institutionen i god tid före aktuell kursstart.

Tillbaka till Innehåll

CSN (Centrala Studiestödsnämnden)

Kurser och utbildningar hos Uppsala Universitet är studiemedelsberättigande, vilket innebär att du kan få bidrag och lån från CSN om du uppfyller deras krav. För att ha rätt till studiemedel behöver du ta minst 75 % av dina poäng varje termin. Om du inte uppfyller kraven kan du bli nekad studiemedel för nästkommande termin.

Viktigt vid sjukdom

Om du blir sjuk ska du snarast anmäla detta till Försäkringskassan (FK). CSN får uppgifter om anmäld sjukdom från FK. En av FK godkänd sjukperiod, medför att du får behålla dina studiemedel. Om du inte anmäler sjukdom till FK riskerar du däremot att bli återbetalningsskyldig till CSN.

Meddela alltid din lärare om att du är frånvarande p.g.a sjukdom och, vid en längre sjukskrivning, även institutionens studievägledare.

Viktigt vid studieuppehåll eller avbrott på kurs

  • Om du har fått en eller två terminers studieuppehåll beviljat från institutionen, ska du anmäla det till CSN.
  • Även avbrott på kurs ska meddelas till CSN.
  • Om du glömmer bort att meddela din förändrade studietid till CSN, och de fortsätter att betala ut studiemedel, kommer du att bli återbetalningsskyldig.

För frågor och information kring dina studiemedel, återbetalning m.m. vänder du dig till CSN

Tillbaka till Innehåll

Examination av kurser

Skrivsalstentor

Alla tentor som skrivs i skrivsal, eller i någon av institutionens egna lokaler, är anonyma oavsett om det är en ordinarie tenta eller en omtenta.

Du anmäler dig till tentor som skrivs i skrivsal i Studentportalen. Om du missar att anmäla dig, kommer du INTE att kunna skriva vid aktuellt datum, utan måste vänta till nästa omtentatillfälle.

Hemtentor

Hemtentor skrivs än så länge inte anonymt vid Litteraturvetenskapliga institutionen.

Utlämning av rättade tentor

Rättade tentor delas i första hand ut av läraren vid ett lektionstillfälle och lämnas sedan till kursadministrationen. Du kan hämta ut din rättade tenta hos institutionens kursadministratör upp till två år efter skrivningsdatumet. Efter två år kastas tentorna.

Exempel på gamla tentor finns i Studentportalen på respektive kurssida.

Restuppgifter - Komplettering för frånvaro

Om du missar ett undervisningstillfälle med obligatorisk närvaro behöver du lämna in en kompletteringsuppgift för att kompensera för din frånvaro. Om du missar mer än hälften av föreläsningarna/seminarierna på en kurs rekommenderar vi att du går om kursen.

Du kan inte bli godkänd på en kurs så länge du har restuppgifter. Om du skickar in dina restuppgifter långt efter kursavslut får du räkna med att det kan ta lång tid för en lärare att rätta uppgiften och att det därför kan dröja innan du får ditt resultat och blir godkänd på kursen.

Tillbaka till Innehåll

Funktionshinder

Om du har en dokumenterad funktionsnedsättning som blir ett hinder i studierna kan du få stöd under din studietid vid universitetet. Du ska kunna visa intyg på funktionsnedsättningen.

Intyg

Kontakta samordnaren för studenter med funktionsnedsättningar vid Uppsala universitet för att få ett intyg. När du har träffat samordnaren kontaktar du studievägledaren vid Litteraturvetenskapliga institutionen, så att du kan visa upp intyget och diskutera vilket stöd du behöver vid den aktuella kursläsningen. 

Obs! Det är ditt eget ansvar att informera dina lärare om vilket stöd du har rätt till. Studievägledaren har tystnadsplikt, men om läraren kontaktar studievägledaren bekräftar denna för läraren att du har lämnat in ett intyg till institutionen, och talar om vilket stöd du har rätt till. Om du inte själv vill meddela läraren, måste du be studievägledaren att ta kontakt med läraren för att du ska kunna få det stöd du behöver.

Tillfälligt funktionshinder?

Funktionshinder är enligt Diskrimineringslagen (SFS 2008:567) ”varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av en persons funktionsförmåga som till följd av en skada eller en sjukdom fanns vid födelsen, har uppstått därefter eller kan förväntas uppstå.” Det innebär att om du har en tillfällig skada eller sjukdom så omfattas du inte av det här stödet. Du ska då istället vända dig till studievägledaren, om du behöver tillfälligt stöd.

Läs mer om studier och funktionshinder och vilket stöd det finns att få.

Tillbaka till Innehåll

Fusk och plagiat

Databastjänsten URKUND

Tyvärr förekommer det ibland fusk och plagiat inom högre utbildningar. Fusk kan leda till disciplinära åtgärder såsom tidsbegränsad avstängning (se vidare i Högskoleförordningen, kapitel 10). Vid Litteraturvetenskapliga institutionen används därför databastjänsten URKUND i förebyggande syfte, men också för att upptäcka plagiat. Denna databas jämför texter mot tidigare inlämnade arbeten och elektroniskt publicerade texter av olika slag (såsom hemtentor, uppslagsböcker etc.).

I vanliga fall sker numera alla inlämningar av kortare pm och uppsatser via Studentportalen och går då automatiskt via Urkund. I särskilda fall, om du blir tvungen att skicka in någonting via mail till en lärare, kan denne begära att du skickar texten via lärarens egen urkund-adress.

URKUND används på följande sätt:

  • varje undervisande lärare vid institutionen har en speciell URKUND-adress
  • adressen består av lärarens namn följt av.uu@analys.urkund.se (t ex ann.ohrberg.uu@analys.urkund.se)
  • denna adress ska användas för att skicka in analyser, uppsatser och hemskrivningar, eller andra texter enligt lärarens instruktioner.

Om tveksamheter eller frågor uppstår rörande detta hänvisas till kursansvarig lärare och/eller studierektor. Rutinmässigt anmäls misstänkta fall av fusk vid institutionen alltid till institutionens prefekt för vidare handläggning.

Tillbaka till Innehåll

Intyg

I Studentportalen kan du se dina registreringar och studieresultat. Dessa visas under fliken Mina studier > Visa registreringar och Visa studieresultat.

Du kan också själv beställa intyg över studieresultat och intyg över registreringar på grund- och avancerad nivå. Intygen levereras som elektroniska dokument i pdf-format. Intyg ges både på svenska och på engelska, med eller utan betygsfördelning. Beställning av intyg görs via fliken Mina studier > Beställ intyg.

Även forskarintyg kan beställas via Studentportalen.

Tillbaka till Innehåll

Jämställdhet och likabehandling

Läs mer om institutionens arbete med jämställdhet och likabehandling under Om oss.

Tillbaka till Innehåll

Om kurslitteraturen

Kurslitteraturen är som regel omfattande. Du får räkna med att läsa en del på främmande språk, främst engelska. Kurslitteraturen kostar omkring 3 000 kronor per termin, men det varierar ganska mycket mellan olika utbildningar. Det finns en omfattande andrahandsmarknad för kursböcker i Uppsala. Det finns också stora möjligheter att utnyttja böcker och läsplatser på universitetsbiblioteken eller olika institutioners och nationers bibliotek.

Kurslitteraturen kan förekomma i form av böcker som du skaffar på egen hand, textkompendier som är tillgängliga på Studentportalen eller som går att köpa hos kursadministrationen. I vissa kurser används "läspärmar" med längre texter som du kan låna och läsa på institutionen.

Länkar till tre texter inom Grundkurs i retorik

Bibliotek

Bokhandlare

Begagnad kurslitteratur

Tillbaka till Innehåll

Registrering

Du som har blivit antagen till en kurs måste registrera dig för att behålla din plats på kursen. En registrering på en kurs innebär att du har för avsikt att läsa kursen och registreringen gäller det aktuella kurstillfället. Någon rätt att gå kursen vid ett senare tillfälle finns inte, och du kan inte antas igen till en kurs som du redan är registrerad på.

När du har fått ett antagningsbesked på ANTAGNING.se får du information om att gå in på Studentportalen och registrera dig. Registreringsperioden anges på kurssidan i Studentportalen.

Du som är antagen med villkor (d.v.s. antagen under förutsättning att du senast vid kursstart uppfyller behörighetskraven) måste visa upp betyg eller annan handling som styrker behörigheten innan du kan registreras på kursen.

Tillbaka till Innehåll

Studentkonto

Som student vid Uppsala universitet behöver du ett studentkonto. Du kan då bl.a. registrera dig på kurser och kontrollera studieresultat. Du får också en egen e-postadress, tillgång till universitetets fasta och trådlösa nät, du kan lägga upp en egen hemsida, leta och beställa böcker hos universitetsbiblioteket och mycket mer. Kontot är gratis. Läs mer om hur man skaffar Studentkonto.

Tillbaka till Innehåll

Terminstider

Terminstider och andra viktiga datum hittar du på Uppsala universitets sida Viktiga datum.

Tillbaka till Innehåll

Terminens kurser

Terminens kurser på grundnivå och avancerad nivå (med lärarlistor, litteraturlistor, scheman och annan kursinformation) hittar du i Studentportalen.

Tillbaka till Innehåll

Uppsatsskrivande

För dig som skall skriva uppsats har vi samlat viktig information på sidan Uppsatsskrivande.

Tidigare uppsatser som skrivits vid institutionen hittar du under Publikationer på sidan C-uppsatser och uppsatser på avancerad nivå.

Tillbaka till Innehåll

Utlandsstudier

"Hur söker jag utbyte? Vem ska jag vända mig till om jag har frågor?"

Du kan behöva prata med flera olika personer på universitetet; din programsamordnare eller studievägledaren för ditt program. Om du läser fristående kurser kan en central studievägledare berätta mera om examenskraven och hur utbytesstudier kan tillgodoräknas.

För att veta mera om utbytesavtal och vilka som finns kan en internationell handläggare på din institution eller en handläggare på Internationella kansliet (länk) vara bra att prata med.

Sista ansökningsdag för att söka utbyte varierar kraftigt mellan olika länder, regioner och institutioner. Mer information om studier utomlands.

Tillbaka till Innehåll